آزمایش پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست

آزمایش پاپ ‌اسمیر (Pap smear) یک آزمایش تست جهت غربالگری سرطان دهانه رحم (سرویکس) است. این آزمایش به منظور شناسایی تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی انجام می‌شود و به زنان برای تشخیص زودرس سرطان رحم توصیه می‌شود. در این آزمایش، یک نمونه از سلول‌های رحم گرفته‌ و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

نکته : در حال حاضر آزمایشگاه تخصصی رازی آزمایش پاپ اسمیر را به مراجعه کنندگان خود ارائه نمی‌دهد.

پاپ اسمیر چیست

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

آزمایش پاپ اسمیر به زنان از سن 21 تا 65 سال توصیه می‌شود. چکاپ کامل زنان با شروع فعالیت های جنسی در زنان از طرف متخصصین زنان اکیدا توصیه می‌گردد. البته، توصیه‌ها ممکن است با توجه به سابقه بهداشتی هر فرد و راهنمایی های پزشکی نیز تغییر کند. دلایلی که ممکن است برای انجام آزمون پاپ ‌اسمیر در نظر گرفته‌ شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • غربالگری سرطان رحم: پزشک متخصص جهت غربالگری سرطان رحم، آزمایش پاپ اسمیر را به منظور تشخیص زودرس تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های رحم و سرویکس (دهانه رحم) تجویز می نماید، که این تغییرات می‌توانند نشانه‌هایی از سرطان رحم باشند.
  • بررسی عوامل خطر: برخی زنان ممکن است به عوامل خطر برای سرطان رحم (مانند عفونت‌های ویروسی نظیر HPV) دچار شوند. پزشک ممکن است به این دسته از زنان توصیه کند که حتما تست پاپ ‌اسمیر را انجام دهند.
  • غربالگری نواحی پیش‌ سرطانی: این آزمایش همچنین برای تشخیص تغییرات و ضایعات پیش‌ سرطانی در سلول‌های رحم و سرویکس کاربرد دارد.
  • پس از درمان: زنانی که در گذشته تغییرات سلولی یا ضایعات پیش ‌سرطانی داشته‌اند و درمان شده‌اند، ممکن است نیاز باشد تا پس از درمان بصورت دوره‌ای و مرتب آزمایش پاپ ‌اسمیر را انجام دهند تا از بهبود و عدم بازگشت این ضایعات پیش سرطانی و خطرات آن اطمینان حاصل کنند.

برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر در مورد زمانبندی آزمایش پاپ ‌اسمیر و نیاز به انجام آن، بهتر است با پزشک یا متخصص زنان مشورت کنید. آنها به شما توصیه‌ های لازم را خواهند داد.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند

هر چند وقت یک بار آزمایش پاپ اسمیر باید انجام شود؟

مدت زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر برای هر فرد به وضعیت بهداشتی و سابقه سلامت آن فرد بستگی دارد. توصیه‌های عمومی برای انجام تست پاپ اسمیر به شرح زیر است:

  • افراد بالای ۲۱ تا 29 سال: توصیه می‌شود که زنان از ۲۱ سالگی با شروع رابطه جنسی، تست پاپ اسمیر انجام دهند. سپس باید این تست را هر سه سال یا به توصیه پزشک ادامه دهند.
  • بین ۳۰ تا ۶۵ سال: برای زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله، توصیه می‌شود که همراه با تست پاپ اسمیر، تست HPV هم انجام دهند. اگر نتایج هر دو تست منفی باشند و سابقه تست پاپ اسمیر نرمال باشد، می‌توان تست پاپ اسمیر و تست HPV را هر پنج سال به توصیه پزشک انجام داد.
  • بیشتر از ۶۵ سال: اگر زنان بیش از ۶۵ سال سابقه تست پاپ اسمیر نرمال و منفی داشته باشند، با مشورت پزشک ممکن است نیازی به انجام این تست نداشته باشند.

همچنین، اگر در هر سن یا با توجه به شرایط بهداشتی خاص، پزشک شما توصیه‌های خاصی داشته باشد، باید به توصیه‌های او عمل کنید. به طور کلی، توصیه‌ها در مورد دوره های انجام تست پاپ اسمیر می‌توانند بستگی به عواملی مانند سابقه خانوادگی، سابقه بهداشتی و سن داشته باشند. بنابراین، مهمترین نکته این است که با پزشک خود مشورت کرده و حتما به توصیه‌های پزشک در این مورد عمل کنید.

هر چند وقت یک بار آزمایش پاپ اسمیر باید انجام شود

بهترین زمان تست پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر از پایان دوره‌ ی پریودی به مدت یک تا دو هفته بعد از آن است. این دوران معمولاً انتخاب بهتری برای انجام آزمایش است، زیرا در این زمان ترشحات پریودی و خونریزی وجود ندارد و این موضوع به تحلیل و بررسی دقیق‌تر سلول‌های دهانه رحم کمک می‌کند. همچنین، در این زمان می‌توان از بروز خطاهای مرتبط با سیکل پریودی جلوگیری کرد. داشتن یک تقویم منظم پریودی و تعیین زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند به پیشگیری از سرطان رحم کمک کند. این آزمایش از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا می‌تواند به تشخیص زودرس تغییرات سلولی در دهانه رحم و پیش سرطانی کمک کند و در صورت نیاز اقدامات درمانی معین لازم را شروع کرد.

بهترین زمان تست پاپ اسمیر

آمادگی های لازم برای تست پاپ اسمیر

آمادگی ها برای انجام تست پاپ اسمیر از اهمیت بسیار زیادی در جهت دقت و صحت نتایج این آزمایش برخوردار است. اولین مورد آمادگی، انتخاب زمان مناسب برای تست است. بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر در پایان دوره‌ی پریودی زنان و در دورانی است، که ترشحات پریودی را نداشته باشند. این کمک می‌کند تا نمونه‌ ای بهتر از سلول‌های دهانه رحم گرفته‌ شود.

همچنین، در روز انجام آزمایش، بهتر است، از روز قبل از آن تا روز آزمایش از هیچ نوع محصولات واژینال نظیر مایع شستشو یا کرم استفاده نکنید، زیرا این مواد ممکن است تداخلی با نمونه‌ گیری داشته باشند. همچنین، اگر از مرطوب‌کننده‌ها، اسپری‌ خوشبو کننده، ژل شستشو یا مایع شستشوی خاص استفاده می‌کنید، بهتر است از ۲۴ ساعت قبل از تست پاپ اسمیر از استفاده از این محصولات خودداری نمایید، تا نمونه‌گیری به دقت صورت گیرد. علاوه بر این، توصیه می‌شود اگر دارای مشکلات خونریزی یا لکه بینی هستید، یا از اختلال‌های خونی یا عفونتی رنج می‌برید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

آمادگی های لازم برای تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

در این آزمایش، نمونه‌ ای از سلول‌ های دهانه رحم را با یک برس نرم و مخصوص بنام برس سرویکس جمع‌ آوری می‌کند یا با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن را باز کرده و با استفاده از اسپاچولا نمونه از رحم و گردن رحم بر داشته می‌شود. این نمونه سلول گرفته شده از رحم سپس به آزمایشگاه منتقل می‌شود و با استفاده از تجهیزات مجهز تحت بررسی قرار می‌گیرد.

تحلیل این نمونه‌ها امکان شناسایی تغییرات سلولی و غیرطبیعی که ممکن است به سرطان یا بیماری‌های مرتبط با گردن رحم باشد را فراهم می‌کند. این فرآیند ساده و بی‌خطر این امکان را به زنان می‌دهد تا در صورت وجود هر گونه مشکل یا بیماری، تشخیص زودهنگام جهت پیشگیری و درمان سریع آنها انجام شود.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود

بهترین آزمایشگاه سنندج | آزمایشگاه رازی

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر معمولاً توسط پزشک یا متخصص انجام می‌شود. نتایج تست پاپ اسمیر و تفسیر آنها به تعدادی عوامل مرتبط با نمونه گرفته شده از سلول‌های دهانه رحم بستگی دارد.

  • نتیجه نرمال: اگر تست نشان دهد نمونه سلولی از سلول‌های دهانه رحم شما نرمال است، این به این معناست که در نمونه‌ی گرفته شده تغییرات غیرطبیعی وجود ندارد. در این صورت، ممکن است پزشک به شما توصیه کند، تست پاپ اسمیر را به صورت دوره‌ای تکرار کنید.
  • ASCUS : اگر تست نشان دهد در سلول‌ های دهانه رحم تغییرات نوع ASCUS وجود دارد، این نیاز به مراحل تشخیصی بیشتری داشته و ممکن است پزشک شما تعیین کند که برای ادامه بررسی‌ها نیاز به آزمایش‌های دیگری دارید.
  • تغییرات پیش‌ سرطانی (HSIL): اگر تست نشان دهد تغییرات پیش‌ سرطانی (HSIL) در سلول‌های دهانه رحم وجود دارد، این ممکن است نیاز به مراحل تشخیصی بیشتری داشته و پزشک شما لازم است تا اقدامات درمانی را شروع کند.
  • وجود پاپیلوما ویروس (HPV): این احتمال وجود دارد که تست پاپ اسمیر نشان دهد، که در نمونه های گرفته شده سلول‌های دهانه رحم ویروس پاپیلوما (HPV) مشاهده شده است.
خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

جواب آزمایش پاپ اسمیر

دیدگاهتان را بنویسید