آزمایش تعیین گروه خونی

آزمایش گروه خونی چیست

طبقه بندی خون بر اساس وجود یا عدم وجود آنتی ژن ها و آنتی بادی های خاص در سطح گلبول های قرمز خون را گروه خونی می گویند. در واقع آزمایش گروه خونی با هدف تعیین گروه خونی افراد انجام می شود. سیستم ABO و سیستم R، دو روش اصلی برای تعیین گروه خونی افراد هستند. بر اساس سیستم  ABO، خون به چهار گروه اصلی  A، B، AB و O تقسیم می شود. سیستم Rh، مثبت یا منفی بودن گروه خونی را تعیین می کند.

انواع گروه خونی

همانطور که گفته شد گروه خونی (Blood Typing) به چهار گروه اصلی A، B، AB  وO تقسیم می شود. هم چنین گروه های خونی به دو دسته مثبت و منفی نیز تقسیم می شوند. در نتیجه می توان گفت با احتساب منفی و مثبت بودن گروه های خونی، هشت گروه اصلی خونی شامل A+، A-، B+، B-، AB+، AB-، O+ و O- وجود دارد.

انواع گروه خونی | آزمایش گروه خونی

آزمایش تعیین گروه خونی چگونه است؟

با استفاده از سوزن و سرنگ، مقداری خون از بدن شخص مراجع گرفته می شود تا گروه خونی وی تعیین شود. سپس خون با آنتی بادی هایی که مخصوص هر یک از گروه های خونی مختلف است ترکیب می شود. واکنش نشان دادن خون با یک آنتی بادی خاص، نشان از وجود آنتی ژن مربوطه است. آزمایش تعیین گروه خونی شامل مراحل مختلفی می شود که در زیر توضیح داده شده است.

1. گرفتن نمونه خون: در این مرحله، متصدی مربوطه اقدام به گرفتن خون از بدن شخص مراجعه کننده می کند.

2. آماده کردن نمونه: در این مرحله نمونه خون با موادی مانند ضد انعقادها ترکیب می شود تا از لخته شدن آن در لوله پیشگیری شود.

3. انجام آزمایشات سرولوژیکی: در این مرحله نمونه خون با سرم های مختلف تست می شود تا گروه خونی فرد تعیین شود.

4. مشخص کردن گروه خونی: بر اساس نتایج حاصل از آزمایشات سرولوژیکی، گروه خونی فرد تعیین می شود.

آزمایش تعیین گروه خونی چگونه است

آزمایش گروه خونی برای گواهینامه

یکی از موارد الزامی و حتمی برای دریافت گواهینامه رانندگی، انجام آزمایش تعیین گروه خونی است. این آزمایش در کوتاهترین زمان ممکن انجام می شود و برای اینکار باید به ازمایشگاه مراجعه کنید. این آزمایش از آن جهت حائز اهمیت است که در صورت بروز حوادث رانندگی، کادر درمان بلافاصله می توانند با آگاهی از نوع گروه خونی شخص آسیب دیده نسبت به درمان وی اقدام کنند و اقدامات پزشکی لازم را انجام دهند، بنابراین لازم است که این آزمایش با حداکثر دقت انجام شود.

بیشتر بدانید: آزمایش خون

آزمایش گروه خونی برای ازدواج

رابطه بین گروه خونی و ازدواج یکی از سوالات و دغدغه های اصلی افرادی است که قصد دارند ازدواج کنند و در واقع آنها می خواهند بدانند که کدام گروههای خونی برای ازدواج با یکدیگر مناسب‌تر هستند؟ آزمایشات پیش از ازدواج در واقع برای پیشگیری از تولد احتمالی بچه های با اختلالات جسمانی و یا روانی است. در واقع این ازمایشات به افراد کمک می کند تا بتوانند ازدواج سالم و بی دغدغه ای داشته باشند و در صورت اقدام برای بچه دار شدن تا حد زیادی از سلامت فرزند خود اطمینان داشته باشند.

آزمایش گروه خونی برای ازدواج

آزمایش گروه خونی در بارداری

ازمایش های بارداری یکی از ازمایش های مهم برای مراقیت از مادر و جنین در مرحله بارداری است. در واقع این ازمایشات اطلاعات دقیق و درستی را از وضعیت مادر و جنین در اختیار پزشک مربوطه قرار می دهد تا بر اساس آن بتواند از سلامت آنها مطمئن شود و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، تدابیر لازم را اتخاذ کند. یکی از آزمایش های که بر روی مادران باردار انجام می شود، بررسی گروه Rh خون است. در صورتیکه Rh خونی مادر منفی و Rh پدر مثبت باشد احتمالا Rh نوزاد مثبت می شود.

بیشتر بدانید: مادران باردار

انجام آزمایش تعیین گروه خونی در آزمایشگاه رازی

آزمایشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته ترین آزمایشگاه‌های تعیین خون در حال فعالیت است. این ازمایشگاه با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و به روز و هم چنین بکارگیری پرسنل متبحر و متخصص، در کوتاهترین زمان ممکن گروه خونی شما را با بالاترین دقت تعیین می کند. با انجام آزمایش در آزمایشگاه رازی در واقع اطمینان حاصل خواهید کرد که نتیجه آزمایش تعیین گروه خونی شما با بالاترین درجه درستی و صحت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

آزمایش تعیین گروه خونی در آزمایشگاه رازی

هزینه آزمایش تشخیص گروه خونی

هزینه آزمایش تشخیص گروه خونی به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون نوع بیمه پایه و پوشش آن، نوع بیمه تکمیلی و پوشش آن و روش آزمایشگاهی تعیین گروه خونی از جمله عوامل موثر در تعیین هزینه آزمایش تشخیص گروه خونی افراد است. البته هزینه ازمایش تعیین گروه خونی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود و آزمایشگاه‌ها پس از اعمال مواردی همچون بیمه هزینه نهایی را تعیین می کنند و به مراجعین اعلام می کنند.

هزینه آزمایش تشخیص گروه خونی

بیشتر بدانید: چکاپ کامل

دیدگاهتان را بنویسید