مهم ترین اقدامات قبل از بارداری

مهمترین اقدامات قبل از بارداری

بارداری و بعد، مادر یا پدر شدن تجربه ای لذت بخش است پس برای داشتن نوزادی سالم والدینی که تصمیم  به داشتن فرزند گرفته اند باید اقداماتی را  قبل از بارداری انجام دهند. برخی از اقدامات اصلی به شرح زیر است:

1. انجام آزمایش‌های لازم: بعد از تصمیم گیری برای بارداری و صاحب فرزند شدن به پزشک زنان مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم برای داشتن فرزندی سالم را انجام دهید.

2. انجام معاینات قبل از بارداری: این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود زیرا برای اطلاع از سوابق بیماری خانوادگی که بر سلامت جنین و نوزاد تاثیر می‌گذارد ضروری است.

3. مصرف دارو: برخی داروها بر سلامت جنین و نوزاد تاثیر منفی دارند پس باید حتما قبل از بارداری مصرف این دارو ها توسط پزشک متخصص قطع یا نوعی بی خطر آنها جایگزین شوند.

4. عادات غذایی: اگر عادات غذایی نامناسبی دارید که ممکن است سلامت جنین شما را به خطر بیاندازد یا در طول بارداری برای خود شما آسیب‌زا باشد باید با مراجعه به پزشک متخصص برای سبک غذایی سالم مشاوره بگیرید.

5. کنترل بیماری های مضمن: اگر دچار یکی از بیماری‌های مضمن مانند دیابت، فشار خون یا آسم هستید حتما قبل از بارداری جهت کنترل این بیماری ها توسط پزشک متخصص اقدام کنید.

6. هورمون ها: میزان هورمون‌های پروژسترون و استروژن باید کنترل شود تا در دوران بارداری بیماری های مربوط به این دو هورمون ایجاد نشود.

نکته: در صورت مصرف مشروبات الکی، مواد مخدر و سیگار کشیدن حتما قبل از بارداری اقدام به ترک این مواد مضر کرده تا نوزادی سالم داشته باشید.

بیشتر بدانید: مادران باردار

اقدامات قبل بارداری برای زنان

زنانی که تصمیم به بارداری و بچه دار شدن گرفته‌اند باید اقدامات قبل از بارداری (Planning a pregnancy) لازم را انجام دهند. برخی از اقدامات ضروری قبل از بارداری برای زنان به شرح زیر است:

1. اگر طی مدت طولانی از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اید و اکنون تصمیم به باردار شدن دارید باید مصرف این داروها را قطع کنید و به مدت دو هفته تا چند ماه بعد از اولین پریودی اقدام به باردار شدن کنید، توصیه می‌شود برای بهبود در عملکرد تخمدان ها بعد از مصرف این داروها به پزشک زنان مراجعه کنید.

2. برای اینکه بتوانید بارداری راحت و سالمی را تجربه کنید نیاز دارید تا از ابتدا برنامه ریزی های لازم جهت سلامت بدن و تغذیه را انجام دهید تا در هنگام بارداری با مشکلات جسمی مواجه نشوید.

3. با مراجعه به پزشک متخصص آزمایش‌های لازم و ضروری را انجام دهید تا از سلامت خود برای بارداری و سلامت جنین در طول بارداری مطمئن شوید.

4. سوابق بیماری در خانواده خود و همسر را بررسی کنید تا جنین دچار مشکل نشود و نوزادی سالم داشته باشید.

5. برای پرورش یک نوزاد سالم نیازمند یک رحم سالم و قوی هستید. برای داشتن یک رحم قوی و پرورش نوزاد خود بعد از مراجعه به پزشک متخصص در صورت مصرف الکل و دخانیات این دو را به طور کامل کنار بگذارید. به صورت منظم و صحیح ورزش کنید. مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را به صفر برسانید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

6. اگر بارداری دوم خود را میخواهید تجربه کنید به هیچ عنوان نباید با بارداری اول مقایسه کنید بدن شما از بارداری اول تا بارداری دوم تغییرات زیادی داشته است. بارداری دوم به راحتی بارداری اول نیست زیرا تغییرات هورمونی زیادی را در بدن شما اتفاق افتاده است.

اقدامات قبل بارداری برای زنان

اقدامات قبل از بارداری برای مردان

مردان در زمان قبل از بارداری همسرشان در سلامت جنین و داشتن فرزندی سالم تاثیر زیادی دارند و بارداری و سلامت جنین و نوزاد صرفا مربوط به زنان نیست. مردان برای داشتن فرزندی سالم باید اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

1. برای جلوگیری از بیمار شدن مادر و نوزاد حتما تست ها و آزمایش‌های مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود قبل از اقدام به بارداری مطلع شوید.

2. اگر دخانیات و مشروبات الکلی مصرف می‌کنید باید حتما این دو مورد را از سبک زندگی خود حذف کنید. مصرف این دو سبب تولید اسپرم غیرطبیعی خواهد شد.

3. ورزش را فراموش نکنید. بدن شما برای تولید اسپرم سالم نیازمند 30 تا 40 دقیقا ورزش در طول هفته است.

4. اگر دچار اضافه وزن هستید برا تولید اسپرمی سالم و در آینده داشتن فرزندی سالم این موضوع را قبل از اقدام به باردای رفع کنید.

5. با مشورت با پزشک متخصص روزانه از ویتامین های مورد نیاز برای تولید اسپرم سالم استفاده کنید.

6. سوابق بیماری در خانواده خود و همسر را چک کنید تا از بروز احتمالی این بیماری ها جلوگیری شود.

7. تاکید می‌کنیم نکته مهم در اقدامات قبل از بارداری و داشتن جنینی سالم و بعد از آن نوزادی سالم مراقبت و حمایت عاطفی از همسر است.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان

آزمایشات قبل از بارداری

قبل از اقدام به بارداری نیاز است آزمایش های لازم را با توجه به تشخیص پزشک انجام دهید.

آزمایشات قبل از بارداری

آزمایش خون

زنان و مردان قبل از اقدام به بارداری باید آزمایش خون برای اطلاع از سلامت عمومی بدن را با توجه به تشخیص پزشک انجام دهند تا از سلامت خود و بروز مشکل برای جنین و نوزاد جلوگیری کنند.

بیشتر بدانید: آزمایش خون

آزمایش کم خونی

بررسی کم خونی و میزان آهن در بدن مادر برای پرورش نوزاد بسیار ضروری است کمبود آهن در دوران بارداری مشکل شایعی است که باید از آن جلوگیری شود.

آزمایش بررسی هورمون

بررسی هورمون ها قبل از بارداری بسیار ضروری است. تست TSH یا همان آزمایش تیروئید نشان دهنده و کمک کننده بهبود عملکرد تخمک گذاری و در دوران جنین عامل رشد مغز جنین است پس به هیچ عنوان این آزمایش را دست کم نگیرید. آزمایش هورمون LH دیگر آزمایش ضروری است زیرا سبب عملکرد چرخه تخمک گذاری می‌شود. با انجام آزمایش AMH ذخایر تخمک را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش هورمون زنانه

آزمایش کلسترول بارداری

قبل از اقدام به بارداری میزان کلسترول خون خود را کنترل کنید و در صورت بالا بودن با مشورت پزشک آن را کاهش دهید زیاد افزایش کلسترول سبب زایمان زودرس خواهد شد.

آزمایش کلسترول قبل از بارداری

آزمایش کلسیم

حتما میزان کلسیم خون را بررسی کنید، کمبود کلسیم در مادر سلامت استخوان ها را تهدید می‌کند.

آزمایش ادرار قبل از بارداری

این آزمایش باید بعد از 12 ساعت ناشتا و در صبحگاه انجام شود.

بیشتر بدانید: آزمایش ادرار

آزمایش‌های سرولوژی

این آزمایش برای تشخیص هپاتیت B باید انجام شود زیرا بسیار مسری است و به نوزاد منتقل می‌شود.

آزمایش‌های بیوشیمی

این آزمایش‌ها شامل بررسی میزان ویتامین دی، کلسیم و کلسترول است.

آزمایشات میکروبیولوژی

در این آزمایش دو باکتری سوزاک و کالامیدیا که از بیماری های مقاربتی هستند تشخیص داده می‌شوند. آزمایش غربالگری دهانه رحم برای تشخیص ویرس HPV نیز در این آزمایش‌ها قرار دارد که این ویروس در برخی از موارد سبب سرطان دهانه رحم می‌شود.

آزمایشات میکروبیولوژی قبل از بارداری

اهمیت انجام آزمایش قبل از بارداری

کلیه آزمایش‌های قبل از بارداری توسط زنان و مردان سبب رشد صحیح و کامل جنین و تولد نوزادی سالم خواهد شد. این آزمایشات نه تنها در بارداری اول بلکه برای هر تعداد بارداری ضروری و واجب است. از بارداری اول تغییرات زیادی در بدن مادر ایجاد میشود که توصیه می‌شود برای تمامی بارداری ها تحت نظر پزشک متخصص کلیه آزمایش های لازم و ضروری را برای حفظ سلامت خود و نوزاد انجام دهید. سلامت بدن مادر و پدر برای تولد نوزادی سالم ضروری است پس این موارد را قبل از اقدام به بارداری دست کم نگیرید تا بارداری سالم و نوزادی سالم‌تر داشته باشید.

اهمیت انجام آزمایش قبل از بارداری

بهترین سن برای بارداری

بر اساس تحقیقات انجام شده و نظر متخصصان این حوزه بهترین سن برای بارداری سنین 25 تا 30 است زیرا در زنان بعد از 30 سالگی میزان احتمال بارداری کاهش پیدا می‌کند و از 35 سالگی به بعد سرعت کاهش باروی بیشتر خواهد شد و بعد از 40 سالگی اوج کاهش میزان باروری خواهد بود.

بهترین سن برای بارداری | اقدامات قبل از بارداری

هزینه آزمایشات قبل از بارداری

هزینه آزمایشات قبل از بارداری بر اساس تعداد و نوع آن مشخص می‌شود. بعد از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص وی آزمایشات لازم تجویز می‌شود پس برای جلوگیری از افزایش هزینه ها حتما به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید برای اطلاع دقیق از کلیه هزینه‌ها و قیمت هر آزمایش به صورت جداگانه با آزمایشگاه رازی سنندج تماس بگیرید مراجعه کنید.

هزینه آزمایشات قبل از بارداری

دیدگاهتان را بنویسید