تشخیص سرطان خون (تشخیص لوسمی)

تشخیص سرطان خون چگونه است؟

تشخیص لوسمی (Leukemia diagnosis) یا سرطان خون اغلب با معاینه فیزیکی برای بررسی سلامت عمومی بیمار شروع می شود. پزشک سوابق سلامتی بیمار را بررسی می‌کند، بدن و غدد لنفاوی او را بررسی می‌کند و به دنبال علائم عفونت یا کبودی می‌گردد. انواع مختلفی از آزمایش ها و روش ها ممکن است جهت تشخیص سرطان خون استفاده شود. آنچه هر بیمار نیاز دارد بستگی به نوع سرطان خون دارد. پزشک ممکن است آزمایش و ارزیابی تمام نتایج را همراه با بیمار برای تشخیص بیماری توصیه کند.

تشخیص لوسمی حاد

آزمایش ها و روش های پزشکی مورد استفاده جهت تشخیص لوسمی حاد عبارتند از:

  • آزمایشات خون: آزمایش خون ممکن است تعداد بسیار زیاد یا کم گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها را نشان دهد. همچنین آزمایش خون ممکن است وجود سلول ‌های بلاست (سلول‌های نابالغی که معمولاً در مغز استخوان یافت می‌شوند.) را نشان دهد.
  • آزمایش مغز استخوان: در طول آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی، از یک سوزن برای برداشتن نمونه ای از مغز استخوان از استخوان لگن استفاده می شود. نمونه گرفته شده از مغز استخوان برای بررسی سلول های سرطان خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. پزشکان در آزمایشگاه سلول های خونی را بر اساس اندازه، شکل و سایر ویژگی های ژنتیکی یا مولکولی به انواع خاصی دسته‌بندی می‌کنند. آنها همچنین به دنبال تغییرات خاصی در سلول های سرطانی هستند و تعیین می‌کنند که آیا سلول های سرطان خون از لنفوسیت های B یا لنفوسیت های T شروع شده اند. این اطلاعات به پزشک شما کمک می کند تا یک برنامه درمانی ایجاد کند.
  • آزمایش های تصویربرداری: آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا اسکن اولتراسوند ممکن است به تعیین اینکه آیا سرطان به مغز و نخاع یا سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته است کمک کند.
  • آزمایش مایع نخاعی: آزمایش پونکسیون کمری که به آن آزمایش مایع مغزی نخاعی نیز می‌گویند، ممکن است برای جمع‌آوری نمونه‌ای از مایع نخاعی (مایعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است) استفاده شود. نمونه آزمایش می شود تا ببیند آیا سلول های سرطانی به مایع نخاعی گسترش یافته اند یا خیر.
تشخیص لوسمی حاد

تشخیص لوسمی کودکان

اگر پزشک فکر می‌کند که فرزند شما ممکن است سرطان خون داشته باشد، برای اطمینان باید نمونه خون و مغز استخوان بررسی شود. پزشک کودک شما ممکن است برای انجام برخی از این آزمایشات شما را به یک انکولوژیست اطفال ارجاع دهد، پزشکی که در سرطان های دوران کودکی (از جمله سرطان خون) تخصص دارد. اگر لوسمی یافت شود، انواع دیگر آزمایش ها نیز ممکن است برای کمک به درمان انجام شود.

تشخیص لوسمی کودکان

روش های تشخیص لوسمی

آزمایش شمارش کامل خون (CBC) میزان و وضعیت انواع مختلف سلول‌های خونی را در یک نمونه خون، از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها اندازه‌گیری می‌کند. در حالی که برای بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود، این آزمایش همچنین می‌تواند با شناسایی سلول های غیر طبیعی در خون یا مقادیر غیرطبیعی سلول ها به تشخیص برخی سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم کمک کند. همچنین می‌تواند در تعیین اینکه آیا سرطان به مغز استخوان گسترش یافته است یا خیر، و همچنین نظارت بر پیشرفت و یا عوارض جانبی درمان‌های سرطان مفید باشد.

روش های تشخیص لوسمی

آزمایش سرطان خون

آزمایش سرطان خون یک روند مهم در تشخیص این نوع سرطان است که از ترکیب چندین آزمایش و تست پزشکی مختلف تشکیل می‌شود. در این آزمایش، ابتدا با استفاده از آزمایش CBC، تعداد و وضعیت سلول‌های خونی شامل گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس، در مراحل بعدی جهت تشخیص دقیق‌تر سرطان خون آزمایشات تکمیلی انجام خواهد شد تا پزشک از نتایج اولیه اطمینان پیدا کند و سپس روند درمان را آغاز نماید. این آزمایشات جمع ‌آوری اطلاعات دقیقی از وضعیت خون فراهم می‌کنند و به پزشک امکان می‌دهند تا تشخیص دقیقی از نوع و مرحله سرطان خون دهد و برنامه درمانی مناسب را هر چه سریعتر شروع نماید.

تشخیص لوسمی | آزمایش سرطان خون

جواب آزمایش سرطان خون

یکی از مواردی که در برگه جواب آزمایش خون وجود دارد آنمی می‌باشد. آنمی یا کم ‌خونی (Low RBC) زمانی ایجاد می‌شود که بدن فرد ناتوان در تولید گلبول ‌های قرمز به اندازه کافی است یا در مراحل رشد و بلوغ آنها اختلال وجود دارد، که این امر موجب ناتوانی این سلول‌ها در انجام وظایف خود می‌گردد. گزارش آزمایش CBC قادر است تغییرات غیرطبیعی در ساختار فیزیکی گلبول‌های قرمز mcv و mchc را مشخص کند. نتایج آزمایش سرطان خون همچنین نشان می‌دهد که هموگلوبین یا هماتوکریت به میزان پایینی از حالت طبیعی (low) را قرار دارد. جهت بررسی دقیق تر گزارش آزمایش سرطان خون و تشخیص هر گونه ناهنجاری و مشکلی در نتایج آزمایش خون، حتما لازم است تا این برگه توسط پزشک متخصص هماتولوژی و انکولوژی بزرگسالان بررسی گردد.

جواب آزمایش سرطان خون

تشخیص لوسمی با آزمایش خون در آزمایشگاه رازی

تشخیص لوسمی (سرطان خون) اغلب از طریق آزمایش‌ خون به ویژه آزمایش شمارش کامل خون  CBCانجام می‌شود. زیرا لوسمی موجب ایجاد تغییرات در ساختار سلول‌های خونی می‌شود. ما در آزمایشگاه رازی انجام آزمایش خون جهت تشخیص لوسمی را با بهترین تجهیزات آزمایشگاهی روز، به مراجعه کنندگان خود ارائه می‌دهیم. جهت انجام این آزمایش کافی است، تا به آزمایشگاه پزشکی رازی مراجعه نمایید.

تشخیص لوسمی با آزمایش خون در آزمایشگاه رازی

بیشتر بدانید: بیماری های خونی

دیدگاهتان را بنویسید